Projekt Domy mluví

Domy mluví

V rámci výtvarné výchovy a českého jazyka studenti 1. a 2. ročníku společně s učiteli Šárkou Šandovou a Sylvou Zajícovou začali připravovat a realizovat projekt Domy mluví.

Hlavní cíl projektu

„Pokusit se navázat komunikaci s jednotlivými objekty, a to nejen s jejich obyvateli, a tím více odkrýt zdejšího genia loci města Hořic“.

Často nevnímáme, kde vlastně žijeme. Encyklopedických „mrtvých údajů“ je celá řada, ty nás doslova zahlcují svým množstvím. Nic proti nim, ale chceme to zkusit trochu jinak. Pokusíme se více komunikovat s tím, co a kdo nás obklopuje, a možná právě skrze tento dialog se nám otevře ona jedinečná atmosféra místa… města. Zkusíme vzít za kliku a vejít… Neobávejme se, že nám neodpoví… Každý z nich v sobě nese skrze svá stigmata svůj jedinečný příběh. A ten nás ovlivňuje často více, než si dokážeme představit.
Domy doopravdy dokážou mluvit… skrze slova, zvuky, obrazy, pachy… A právě takový rozhovor s nimi chceme navázat. Chceme vstoupit v dialog především s těmi, které mnohdy zůstaly, ať již z jakýchkoliv důvodů tak trochu stranou. Uvědomujeme si, že se to stává, že často podstatné míjíme a to nepodstatné glorifikujeme…

Kroky projektu 

Cesta začíná…

Skupinky studentů našeho gymnázia přijdou s vlastním návrhem  „domu, který chtějí otevřít“ (pořídí fotodokumentaci objektu).
Všichni se společně setkáme a skupinky nám svůj vybraný objekt představí, sdělí nám, čím je oslovil.
Společné schválení objektů naší cesty.

Závěr prvního kroku: společné schválení objektů naší cesty.

Bereme za kliku…
Skupinka si zjistí údaje o majiteli (obyvateli) domu a bude se snažit s ním navázat komunikaci. Pokusí se vzít poprvé za kliku… Vysvětlí mu, oč jde a jestli je ochoten komunikovat a pomoci.

Závěr druhého kroku: navázání komunikace s majitelem /obyvatelem/ domu.

Dům se otevírá…
Pokud budeme mít šťastnou volbu a bude nám umožněno vejít, začne vlastní rozmlouvání s místem, s domem. Pokusíme se zdokumentovat paměť místa, jak se jeho obraz proměňoval, kdo byli ti, kteří jej utvářeli. Pokusíme se zachytit jeho jedinečnou atmosféru, která k nám promlouvá při našem prvním vstupu… (jak jsme se cítili, když jsme poprvé vešli, jak na nás toto místo dýchlo…)
Navážeme kontakt s jeho obyvateli a rozhovorem s nimi otevřeme jeho i jejich příběh. (Jaké cesty je dovedly až k tomuto místu, čím je toto místo pro ně jedinečné…)
Dům zdokumentujeme (zachytíme kresbou, fotografií, filmovým a zvukovým záznamem). Zachytíme i jednotlivé segmenty místa (symbol na fasádě, kovový prvek zábradlí, pískovcový schod… ale také např. strom solitér v jeho zahradě).
Můžeme pořídit i zvukovou stopu domu.

Závěr třetího kroku: zachycení genia loci.

Obraz (koláž) domu
Z nasbíraného materiálu se pokusíme zdokumentovat, jak se odvíjel náš rozhovor s domem. Materiál zpracujeme na počítači. Jeho výpovědní hodnota bude o to větší, čím více propojíme jednotlivé naše „objevy“ a přeneseme nejen formou techniky dům jako živou bytost směrem k veřejnosti.

Závěr čtvrtého kroku: ztvárnění obrazu domu.

Všimni si mne, jsem tady…
Námi oživlé domy bychom pak představili hořickým občanům formou „setkání s nimi“. Z celé akce bychom pořídili tiskový materiál „Domy mluví“. Akce by měla napomoci především otevřít více vnější prostor zdejším obyvatelům, kterým někteří pouze proudí, často z práce do práce… Snažit se je alespoň na některých místech zastavit… a tím se zastaví i uvnitř a uvědomí si sami sebe a prostor, který je obklopuje. Pocítí jeho jedinečnou atmosféru a pochopí tak skrze vnitřní rozhovor s tímto místem i zdejšího génia loci. (Vernisáž s performanční akcí).

Závěr pátého kroku: prezentace a komunikace nad výsledným dílem s občany Hořic.

Ivo Chocholáč

Časové rozvržení projektu:

  1. do 30. 10. 2014 oznámit výběr hořického domu ke zpracování, krátce říci, jak budou při zpracování postupovat, kdo tvoří skupinu, proč si zrovna vybrali ten určitý dům
  2. 3. týden v lednu 2015 přinést práci v psané podobě ke klasifikaci
  3. 4. týden v lednu, pátek v rámci projektového dne ústní prezentace úkolu
  4. 2. pololetí – práce i na obsahové a formální stránce jednotlivých prací, jejich dokončení
  5. prezentace před veřejností v červnu 2015

 V přípravné fázi jsme projektu „Domy mluví“ věnovali několik pátečních projektových dnů, kde jsme se zabývali secesí jako celistvým uměleckým směrem, v českém jazyku jsme probrali odbornou stránku, citace, jak psát literaturu a jak by mohla práce vypadat po stránce obsahové.

 17. 10. jsme projektový den věnovali přípravě a práci s informačními prameny v knihovně v Hořicích, studenti měli zjistit v odborné literatuře, co víme o vztahu člověka a krajiny, staveb, prostředí, dělat si poznámky výpisky, citace, seznam literatury, následně studovat v knihovně, půjčovat si příslušnou literaturu

30. 10. studentské skupinky prezentovaly vybrané lokality domů pro zpracování, řekli jsme si, jak by práce měla vypadat, jak pracovat s literaturou a následně jsme navštívili exteriéry secesních domů (Wagnerova vila, Kaufmanova vila, Flečkova vila)

Domy mluví

  • obecný úvod o důležitosti a vlivu místa, kde jsme se narodili, kde žijeme, čím se obklopujeme, kde bydlíme…
  • jak člověk ovlivňuje prostředí, člověk a architektura
  1. Jak by měla práce vypadat
  • obecný úvod – proč takový úkol děláme
  • krátká informace o Hořicích (historické, přírodní informace, místo v krajině, struktura obyvatel…)
  • cesta do školy a architektonicky významné domy, domy, které se mi líbí nebo odkrývají nějaký příběh
  • co bychom ukázali návštěvě, která sem přijede
  • podle zaměření a obsahu nazvat i svou práci
  1. Osnova práce
  • najít jeden dům, kterému se vaše skupina chce věnovat
  • hledat a zpracovávat informace o konkrétním domu, nejen o těch zpracovaných, ale o našem konkrétním domu
  • navázat kontakt s obyvateli a vypracovat příběh domu – kdo v něm bydlel dříve, kdo dnes…, vyprávění pamětníků,
  • jak se dům v souvislosti se životem jejich obyvatel měnil,
  • fotografie lidí i domů, přilehlých staveb, zahrad
  • architektonické prvky domů, kresby atd.
  • odborná literatura
  1. Práce s odbornou literaturou
  • naučit se psát správně citace a v závěru uvést její seznam
  • naučit se psát seznam literatury
  1. Podoba výsledného zpracování
  • písemná a elektronická podoba doplněná přílohami, prezentace

Na základě představení celého projektu vzniklo 6 prací:

  1. Domove, sladký domove

autoři: M. Šandová, K. Kavanová, L. Lachmanová
architektonicky moderní dům ve Švestkové ulici, Hořice

  1. Jak šel čas s pivovarem v Hořicích

pivovar v Riegrově ulici
autoři: M. Zelený, D. Westfál, N. van der Meer

  1. Cesta životem aneb I domy umírají

autoři: V. Koukolová, E. Václavíková, V. Čapoun
Goldschmidtova vila, Maixnerova 796, Hořice

  1. Domy mluví – Dvě tváře

autoři: T. Vedrová, K. Baudyšová, J. Ondráček
Kaufmanova vila, Husova 800, Hořice

  1. Domy mluví

autoři: L. Kňourková, K. Šanderová, T. Suchomel
dům v Havlíčkově ulici 56, Hořice

  1. Domy mluví

autoři: Tung Tran, O. Hlušička, A. Hadincová
vila v Máchově ulici, Hořice
 

I když někteří takovou samostatnou práci tvořili poprvé a trochu se s časem a faktickými problémy potýkali, nakonec každá práce přinesla nějaký nový nápad, řešení. Některým se podařilo navázat kontakt se současnými nebo bývalými majiteli. Když se kontakt nepodařil, vymysleli svůj příběh. Připravili fotografie, kresby. Nejcennější byly vlastní postřehy a názory autorů jednotlivých prací. Otevírají se tak další možnosti jak v nich pokračovat dále, do hloubky.

Ve formální stránce prací jsou rezervy, přesto vznikla práce Domy mluví – Dvě Tváře,
autoři: T. Vedrová, K. Baudyšová, J. Ondráček, která měla své kvality i v této oblasti.

Při ústní prezentaci mnozí vystupovali před ostatními nebojácně, bez obav, někteří překonali trému a výstup se jim zdařil. Jsme za to velmi rádi.

Prožili jsme při prezentaci s hořickými vilami pěkné dopoledne. Tuto část projektu jsme zakončili povídáním P. Kňourkové o designu interiérů domů, o barvách a stylech současného bydlení. Na ukázkách řešení interiéru jsme hledali harmonický soulad mezi člověkem, který v takovém prostředí žije, účelem objektu a návrhem designéra. Dozvěděli jsme se, že designér musí znát dobře svého klienta, musí umět se do něj vcítit, aby pak navrhl správné řešení prostoru. Musí umět brát v potaz i finanční možnosti klienta. P. Kňourková nám představila některé ze svých projektů i provedení jednotlivých návrhů.

Do konce května 2015 mají studenti možnost dále hledat informace a doplňovat materiály, dopisovat svá hodnocení a vlastní postřehy do svých prací tak, aby odpovídaly i odborným požadavkům. Chystáme se navštívit interiér Flečkovy vily.

V červnu, na závěr školního roku, by všechny skupinky měly vystoupit s výsledkem své práce na veřejné prezentaci.

Sylva Zajícová